Sağlık-Sen tarafından gerçekleştirilen 112 Acil Sağlık Hizmetleri Çalıştayı, geniş katılımla Genel Merkez’de yapıldı. Türkiye’nin dört bir yanından gelen 112 çalışanları sorunları ve çözüm önerilerini değerlendirdi. 

Mevzuat ve görev tanımları, çalışma ortamı ve koşulları, üst yönetim ve hastalarla ilişkiler, vaka süreçlerinde yaşananlar gibi önemli başlıkların tartışıldığı çalıştaya, Genel Başkan Mahmut Faruk Doğan, Genel Başkan Yardımcısı Abdullah Duman, Ankara 1 Nolu Şube Başkanı Şenol Şahin, Ankara 6 Nolu Şube Başkanı Umut Gümüşay, Çankırı Şube Başkanı Tuna Dinç, İstanbul 5 Nolu Şube Başkanı Şemsettin Göktürk, İzmir 2 Nolu Şube Başkanı Ekrem Özdemir, Siirt Şube Başkanı Vesim Eviz katıldı.

Hakem Hastaneye Sevklerde Emsal Karar Hakem Hastaneye Sevklerde Emsal Karar

Çalıştayda konuşan Genel Başkan Mahmut Faruk Doğan, sadece sorunları dile getirmek ya da sürekli eleştiride bulunmanın işin kolay tarafı olduğunu söyleyerek, “Biz sorunları doğru tespit ediyor, çözümünü ortaya koyuyor ve sonuçlandırmak için de sonuna kadar mücadele ediyoruz” diye konuştu. 

Genel Başkan Doğan: Mücadelemizin Temelinde Emek ve Ekmek Var

112 acil sağlık hizmetlerinin zamana karşı yarışılan, kritik müdahalelerin yapıldığı, risk oranı yüksek cefakâr bir alan olduğunu belirten Doğan, “Depremde, selde, her türlü olağanüstü durumda en önde 112 acil sağlık hizmet çalışanlarımız yer aldı. Fedakarlığınızın, cefakarlığınızın farkındayız. Ve bunu her zaman dile getiriyor, haklarınızın teslimi için mücadele veriyoruz.  Bizim mücadelemizin özünde emek ve ekmek mücadelesi vardır. Onun için emek veren, ekmeğinin mücadelesini veren bizim için kıymetlidir” ifadelerini kullandı. 

Sağlık-Sen Otellerinden 112 ekiplerinin ücretsiz yararlandığını hatırlatan Doğan, sözlerine şöyle devam etti:

“112 ekiplerimiz Türkiye’nin dört bir yanından Ankara’ya vaka getiriyor. Vakasını teslim ediyor, işlerini bitiriyor ya dinlenmeden geri yola çıkıyor ya da bir camide, ambulansın içinde, hastane bahçesinde nerede birkaç saat dinlenebilirse o kadar dinlenip geri yola çıkıyordu. Yönetim kurulu kararı ile Ankara’ya vaka getiren 112 çalışanları, üyemiz olsun ya da olmasın hiç fark etmez Sağlık-Sen Otellerden ücretsiz olarak faydalanıyor. Ankara’ya vaka getiren arkadaşlarımız vakasını teslim ediyor, saat kaç olursa olsun otelimize geliyor, istirahatini yapıyor, kahvaltısını yapıp güvenli bir şekilde evlatlarına kavuşmak için yola koyuluyor. Bu bizim için çok önemli. Çok güzel geri dönüşler alıyoruz."

112 acil sağlık hizmetleri çalışanlarının hali hazırda birçok sorunu olduğunu dile getiren Doğan, “Yaptığımız saha araştırmaları ile birebir görüşmelerle bunların tespitini güncel olarak yapıyor, çözümü için çaba gösteriyoruz. Son olarak, Türkiye’nin çeşitli illerinden toplamda 1364 acil sağlık hizmetleri çalışanının katılımı ile hastane öncesi acil sağlık hizmetleri çalışanlarının çalışma koşulları araştırmasını gerçekleştirdik. Bu saha araştırmasında çalışma koşulları, bina ve ekipmanların fiziki özellikleri, yemek, temizlik, kıyafet ve ambulanslarla ilgili sorularla acil sağlık hizmetleri çalışanlarımızın sorunlarını detaylı bir biçimde ortaya koyduk.  Hazırladığımız raporu da konunun muhatapları ile paylaşıyoruz” şeklinde konuştu. 

“Vaka Eleme Sistemine Geçilmesini Öneriyoruz”

112 acil sağlık hizmetleri ile ilgili bazı düzenlemelerin zorunluluk halini aldığının farkında olduklarını belirten Doğan, şu ifadeleri kullandı:

“112 ekiplerinin gerçek hastaya ulaşabilmesi için 112’ye gelen çağrılar içinde vaka elemesi yapılması gerektiğini savunuyor, her çağrıya ambulans çıkışı yapılmamasını söylüyoruz. İki aydır dizi ağrıyan hastaya gecenin dördünde ambulans çıkarsa, dişi ağrıyan hastaya koşulsuz şartsız ambulans giderse, kalp krizi geçiren hastaya gönderecek ambulans bulamayız. Trafik kazasına yetişecek ambulans bulamayız.  Kaynaklarımız sınırlı, sürdürülebilir bir sistem için objektif kriterlerle puanlama sisteminin uygulandığı vaka eleme sistemine geçilmesini öneriyoruz.”

“112 Çalışanlarının Yaptığı Hizmet 2. ve 3. Basamak Sağlık Hizmetlerine Eş Değer”

112 acil sağlık hizmetlerinde görevli ATT ve paramediklerin ek ödemelerinin düşük kaldığını belirten Doğan, “112 acil sağlık çalışanlarının yaptığı hizmet; risk, nitelik ve zorluk bakımından 2. ve 3. Basamak Sağlık Hizmetlerine eş değerdir. Ancak, 112 çalışanlarına 1. Basamak çalışanlarına yönelik ilgili mevzuata göre teşvik ödemesi yapılmaktadır. Dört teker üzerinde ambulans içinde görev yapılması riskli, ayrıca müdahale edilen hastalar riskli, aynı zamanda 112 çalışanlarının verdiği hizmetin niteliği 2. ve 3. Basamak Sağlık Hizmetlerine denk. O yüzden, 112 çalışanlarına verilen teşvik ek ödemelere yönelik riskli birim seviyesinden yeniden düzenleme yapılmalıdır. 112 Çalışanları, 3. Seviye Acil Hizmetleri üzerinden artırımlı ek ödeme almalıdır” şeklinde konuştu.

“112 Çalışanlarının Can Güvenliğini Riske Atmamalıyız” 

112 çalışanlarına yönelik taleplerini dile getiren Doğan, “Sürücü farkları yetersizdir, güncellenmelidir. İstasyonların fiziki şartları ile ciddi problemler mevcut, bunlar giderilmelidir. Yemek ücretleri yetersiz kalmıştır, ödenen ücret ile bir öğün yemek dahi yenilememektedir. Ambulansların yenilenme periyodu hızlandırılmalıdır. Ambulanslar yenilenmelidir. 112’ye yapılan gereksiz aramaların ve ambulansın gereksiz kullanımının önüne geçilmelidir” diyerek sorunlara değendi.

Kritik vakalarda ambulansın olay yerine kolluk güçlerinden önce varmasının ya da kolluk güçlerinin hiç gelmemesinin 112 çalışanlarını risk altında bıraktığını kaydeden Doğan, bu tip vakalarda sağlık çalışanlarının can güvenliğini riske atmayacak şekilde, kolluk kuvvetleriyle iletişimde olunması gerektiğini vurguladı. 

Doğan, ayrıca trafikte ambulansın yaşadığı sorunların ortadan kaldırılması için kamu spotları gibi çeşitli farkındalık çalışmaları yapılması gerektiğini de söyledi. 

Genel Başkan Yardımcısı Duman: 112 Çalışanlarımızın Çalışma Şartları ve Özlük Hakları İyileştirilmeli

Genel Başkan Yardımcısı Abdullah Duman ise 7 gün 24 saat kesintisiz bir hizmetin neferleri olan 112 acil sağlık hizmetleri çalışanlarının her şart ve koşulda sorumluluklarını yerine getirdiğini söyleyerek, “112 çalışanlarımız ülkemiz şartlarında deprem, sel, çığ, yangın, heyelan gibi felaketlerde çok canlar kurtardı.  Ancak bu canları kurtarmak adına hazırlık yaptığı istasyon ya da komuta kontrol merkezleri, çalışma şartları ve özlük haklarına baktığımızda, böylesi önemli bir hizmetin sunumuna uygun nitelikte olmadığını görüyoruz” ifadelerini kullandı. 

“Araştırma Sonucu Gözlemlerimizi Destekler Nitelikte”

112 çalışanlarının istasyonlarını ziyaret ederek yerinde izlem yaptıklarını anlatan Duman, “Bu gözlemlerimizi birer broşür haline getirerek ilgili kişi ve kurumlarla paylaştık. Ayrıca Haziran ayında, 112 acil sağlık hizmetleri çalışanlarının çalışma şartlarına ilişkin bir saha araştırması gerçekleştirdik. Bu araştırma sonucu, istasyon ziyaretlerindeki gözlemlerimizi destekler nitelikte” dedi. Duman, araştırma sonucundan şu verileri paylaştı:

“İstasyonların yüzde 64,2’sinde vaka dönüşü kullanabilecekleri bir banyonun bulunmadığı, yüzde 38’inde sıcak su olmadığı, yüzde 68,6’sının ihtiyaçlara cevap verecek nitelikte dinlenme odasına sahip olmadığı, yüzde 57,4’ünün mutfağının uygun koşulları sağlamadığı görülmektedir. Ayrıca katılımcıların yüzde 72,4’ü çalışma ortamlarının hijyenik olmadığı görüşündedir. Acil servis hizmetleri çalışanları için her ay yemek ücreti ödenmektedir. İstasyon çalışanlarının yüzde 94,4’ü alınan bu yemek ücretlerini yeterli bulmadıklarını belirtmişlerdir. Bugünkü çalıştayla birlikte de sizlerin sorunlarına ilişkin eksik kaldığımız bir nokta kalmamasını amaçlıyoruz.”

Kaynak: rss