Gündem

Uluslararası Sağlık Turizmi Enstitüsü USHAŞ Genel Müdürü Ünver’i Ziyaret Etti

Uluslararası Sağlık Turizmi Enstitüsü heyeti, USHAŞ Genel Müdürü Sayın Behlül Ünver’i ziyaret ederek Türkiye’nin sağlık turizmi sektörü için stratejik önerilerini paylaştı. Sağlık Bakanlığında gerçekleşen görüşme, son derece olumlu, samimi ve yapıcı bir ortamda gerçekleşti. Görüşmede enstitü tarafından hazırlanan “Türkiye’de Sağlık Turizmi Sektöründe İyileştirme ve Gelişim Önerileri: Mevzuat, Kalite, Akreditasyon, Tanıtım ve Teşvik Süreçlerine Yönelik Stratejik Yaklaşımlar” başlıklı rapor da değerlendirildi.

Ziyaretten duyduğu memnuniyeti ifade eden Genel Müdür Ünver, enstitü önerilerinin sektör için önemine dikkat çekerek raporun titizlikle hazırlandığını vurguladı ve katkıları için enstitü üyelerine teşekkür etti. Ayrıca enstitü çalışmalarını yakından takip ettiğini belirterek başarı dileklerini iletti.

Ülkemizin sağlık turizmi vizyonuna katkı sunmaya her zaman hazır olduğunu belirten Uluslararası Sağlık Turizmi Enstitüsü Başkanı Dr. Fatih Seyran ise görüşme sonunda günün anısına sağlık turizmi kitapları ve filografi Türk bayrağı hediye ettiği Sayın Ünver’e samimi ev sahiplikleri için enstitü adına teşekkür etti.

Dr. Seyran’a; Enstitü yönetim ve danışma kurullarından Prof. Dr. Nermin Gürhan, Av. Betül Ekici, Av. Feride Hande Gemici, Betül Üçer, Şakir Zencer, Furkan Çoker, Ömer Peşinci, İdiris Tufan Turan, Sertaç Balcık, Ferhat Ağçakaya, Fatma Bihter Aslantekin ve Ahmet Yalav eşlik etti.

Değerlendirilen Raporun Öne Çıkan Başlıkları

  1. Mevzuat ve Teşvik Süreçleri:
    • Ortak Tanıtım Bütçesi: Sağlık turizminin uluslararası düzeyde tanıtımı için USHAŞ koordinasyonuyla kapsamlı bir bütçe önerisi.
    • Güçlü Denetim Mekanizmaları: Sektörde güvenilirliği artıracak etkin denetim süreçleri.
    • Aracı Kuruluş Tanımı: Yönetmelikte aracı kuruluşların görev ve yetkilerinin netleştirilmesi.
    • Uluslararası Normlara Uyum: Yönetmeliklerin uluslararası standartlara uygun hale getirilmesi ve hasta güvenliğini önceliklendiren düzenlemeler.
  2. Denetim ve Kalite Yönetimi:
    • Standart Kriterler: Hasta memnuniyeti ve hizmet kalitesini artıracak standart kriterlerin belirlenmesi.
    • Hasta Takip Sistemleri: Tedavi sonrası hasta memnuniyetini artırmak için dijital altyapı önerileri.
    • HealthTürkiye Entegrasyonu: Hasta takibi ve sektörel analizlerin dijital platformlarla entegre edilmesi.
  3. Teşvik Yönetimi:
    • Vergi İndirimleri ve Hibeler: Sağlık turizmi işletmeleri için daha fazla teşvik ve destek programı.
    • Dijital Başvuru Sistemleri: Teşvik başvurularının hızlı ve şeffaf bir şekilde tamamlanmasını sağlayacak süreçler.
    • Sigorta Desteği: Komplikasyon sigortalarının teşvik edilmesiyle uluslararası hastalar için güven ortamı sağlanması.
  4. Tanıtım ve Pazarlama:
    • Sağlık turizmi hizmetlerinde fiyat standartlarının oluşturulması.
    • HealthTürkiye’nin uluslararası tanıtım faaliyetlerinde merkezi bir rol oynaması.
    • Yurtdışındaki konvansiyonel reklamların önemi.

GOLDEN PRESTIGE Değerlendirme Rehberleri

Uluslararası standartlara uygun kalite ve akreditasyon süreçleri için enstitü tarafından başlatılan GOLDEN PRESTIGE rehberleri, sektörün rekabet gücünü artırmayı hedeflemektedir. Pilot uygulamalar ve eğitim programlarıyla desteklenen bu rehberler, hasta güvenliği ve memnuniyetini önceliklendiren kapsamlı kriterler içermektedir.

Enstitü tarafından yapılan açıklamada “Ziyaretin, sektörün gelişimi ve stratejik hedeflerin gerçekleştirilmesi adına önemli bir adım olduğunu değerlendiriyoruz. Türkiye’nin sağlık turizminde global bir marka haline gelmesi için USHAŞ ve diğer tüm paydaşlarla iş birliğimizi sürdüreceğiz” ifadelerine yer verildi.

Türkiye’de Sağlık Turizmi Sektöründe İyileştirme ve Gelişim Önerileri: Mevzuat, Kalite, Akreditasyon, Tanıtım ve Teşvik Süreçlerine Yönelik Stratejik Yaklaşımlar Raporu

Uluslararası Sağlık Turizmi Enstitüsü olarak 15.01.2025 tarihli olarak hazırladığımız bu rapor, sağlık turizmi sektörünün mevcut durumunu değerlendirmek, karşılaşılan zorluklara çözüm önerileri sunmak ve sektörün ulusal ve uluslararası alandaki rekabet gücünü artırmayı amaçlamaktadır.

Giriş

Türkiye, sunduğu yüksek kaliteli sağlık hizmetleri, stratejik coğrafi konumu, modern sağlık altyapısı ve uygun maliyet avantajları ile sağlık turizmi alanında dünya çapında hızla yükselen bir merkeze dönüşmüştür. Ancak, bu güçlü temelin sürdürülebilirliği ve gelişimi için mevzuatın daha etkili hale getirilmesi, denetim ve teşvik süreçlerinin iyileştirilmesi, uluslararası standartlara uygunluk ve sektörel iş birliğinin güçlendirilmesi kritik öneme sahiptir.

Sağlık turizmi sektörü, yalnızca ekonomik büyümeye katkı sağlamakla kalmaz, aynı zamanda kültürlerarası etkileşimi artırarak Türkiye’nin global imajını olumlu yönde şekillendirme potansiyeline de sahiptir. Bu raporda, önümüzdeki süreçte yeniden revize edilmesi düşünülen Uluslararası Sağlık Turizmi ve Turistin Sağlığı Hakkında Yönetmelik çerçevesinde sektörün daha etkili işlemesi ve rekabet avantajının artırılması için geliştirilen öneriler ve iyileştirme stratejileri detaylandırılmıştır.

Başta uluslararası tanıtım, mevzuat uyumu ve teşvik mekanizmaları olmak üzere sağlık turizmi sektörünün büyümesini destekleyecek alanlar üzerinde durulmuştur. Aynı zamanda, kalite odaklı denetim süreçleri, hasta memnuniyeti ve güvenliğini önceleyen düzenlemeler, aracı kuruluşların işleyişinin netleştirilmesi, sağlık çalışanlarının dil yeterliliğinin artırılması gibi hususlar raporun temel yapı taşlarını oluşturmaktadır.

Bu rapor, Türkiye’nin sağlık turizmindeki potansiyelini tam anlamıyla hayata geçirebilmesi için bir rehber niteliğindedir. Sunulan öneriler, sektörel iş birliğini artırarak tüm paydaşların ortak hedefler doğrultusunda daha verimli bir şekilde hareket etmesine olanak sağlayacak ve ülkemizin bu alandaki uluslararası itibarı ve etkinliğini artıracaktır.

Uluslararası Sağlık Turizmi ve Turistin Sağlığı Hakkında Yönetmelik ile İlgili Görüş ve Önerilerimiz

Sağlık turizmi yönetmeliğindeki mevcut düzenlemelerin, sektörel etkileri ve iyileştirme önerilerini içermesini talep etmekteyiz. Bu bağlamda sektörün büyüme potansiyelini artırmak için aşağıdaki başlıca önerileri paylaşmaktayız:

  • Ortak Tanıtım Bütçesi: Sağlık turizmi faaliyetlerinin uluslararası düzeyde görünürlüğünü artırmak için USHAŞ koordinasyonuyla kapsamlı bir bütçe oluşturulması önerilmektedir.
  • Güçlü Denetim Yapısı: Sektörde güvenilirlik ve kaliteyi artırmak amacıyla etkili denetim mekanizmalarının kurulması önerilmektedir.
  • Aracı Kuruluş Tanımı: Yönetmelikte aracı kuruluşların görev ve yetkilerinin netleştirilmesi, bu kuruluşların sağlık turizmi sürecinde etkin rol alması önerilmektedir.
  • Uluslararası Normlara Uygunluk: Yönetmeliklerin uluslararası standartlara uygun hale getirilmesi, hasta memnuniyeti ve güvenliğini önceliklendiren düzenlemelerin yapılması önerilmektedir.
  • Dil Yeterlilik Kriterleri ve Eğitim: Sağlık turizmi çalışanlarının yabancı dil yeterliliğini artırmak için erişilebilir kriterler belirlenmesi ve gerekli eğitimlerin sağlanması önerilmektedir.

Denetim ve Değerlendirme Süreçlerine İlişkin Görüş ve Önerilerimiz

Sağlık turizmi hizmet kalitesini artırmaya yönelik denetim ve değerlendirme süreçleri önemsenmelidir. Bu bağlamda öne çıkan önerilerimiz şunlardır:

  • Standart Kriterler: Hasta memnuniyetini ölçmek için tüm paydaşlar tarafından uygulanacak standart bir kriter setinin geliştirilmesi önerilmektedir.
  • Performans Kriterleri: Sağlık tesisleri ve aracı kuruluşlar için farklı performans ölçütlerinin belirlenmesi önerilmektedir.
  • Hasta Takip Sistemleri: Tedavi sonrası hasta memnuniyetini artırmak için dijital takip altyapılarının geliştirilmesi önerilmektedir.
  • Denetim Sonuçlarının Şeffaflığı: Denetim sonuçlarının paydaşlarla paylaşılması ve sektörel gelişim için puanlama sisteminin oluşturulması önerilmektedir.
  • HealthTürkiye Entegrasyonu: Hasta takibi ve denetim süreçlerinin HealthTürkiye platformu üzerinden gerçekleştirilmesi önerilmektedir.
  • Sağlık Turizmi İstatistikleri: Sektörel verilerin sağlıklı bir şekilde kayıt altına alınması için denetim mekanizmalarının güçlendirilmesi önerilmektedir.

Sağlık Turizmi Mevzuatı ve Teşvik Yönetimi ile İlgili Görüş ve Önerilerimiz

Sağlık turizmi alanındaki mevzuat düzenlemeleri ve teşvik mekanizmaları yeniden değerlendirilmelidir. Özellikle kamu ve özel sektör iş birliğinin teşvik edilmesi, devlet desteklerinin artırılması, teşvik süreçlerinin kolaylaştırılması ve belgelendirme süreçlerinin sadeleştirilmesi gerektiğini önemsemekteyiz.

Kamu ve Özel Sektör İş Birliğinin Geliştirilmesi

Sağlık Turizmi Danışma Kurulu Kurulması: Kamu ve özel sektör temsilcilerinin bir araya geleceği bir danışma kurulu oluşturulmalı. Bu kurul, stratejik kararlar alarak sektördeki iş birliği imkanlarını artırabilir.

Ortak Projelerin Desteklenmesi: Kamu ve özel sektör arasında ortak projeler geliştirilmesi için teşvik mekanizmaları oluşturulmalıdır. Örneğin, sağlık turizmi için belirli bölgelerde kamu-özel iş birliğiyle sağlık kompleksleri kurulabilir.

İş Birliği Platformları: Yurt içi ve yurt dışında düzenlenecek forumlar, kongreler ve iş birliği platformları ile sektör paydaşları bir araya getirilmelidir. Bu organizasyonlar, kamu ve özel sektörün ortak hedefler doğrultusunda çalışma imkanı sağlayacaktır.

Devlet Desteklerinin Artırılması

Mali Destek ve Hibeler: Sağlık turizmi hizmet sağlayıcılarına yönelik mali destekler artırılmalı, süreleri uzatılmalı ve bu desteklerin kapsamı genişletilmelidir. Özellikle başarılı işletmelerin desteklenmesi için daha fazla teşvik sınıfı oluşturulmalı ve yeni teşvik kalemleri de üretilmelidir.

Vergi İndirimleri ve Muafiyetler: Sağlık turizmi hizmeti veren tesisler için uygulanan vergi indirimleri ve belirli kriterleri sağlayan işletmeler için vergi muafiyeti gibi teşvikler, kapsamı genişletilerek girişimciler daha fazla özendirilmelidir.

Sigorta Desteği: Uluslararası hastaların tedavi masraflarını karşılayan sigorta şirketlerinin desteklenmesi ve bu tür sigortaların kullanımının teşvik edilmesi, Türkiye’nin sağlık turizmi cazibesini artırabilir. Ayrıca, komplikasyon sigortalarının teşvik edilmesi de büyük önem taşımaktadır.

Teşvik Süreçlerinin Kolaylaştırılması

Dijital Başvuru ve Takip Sistemleri: Teşvik süreçleri için dijital başvuru ve takip sistemleri geliştirilmeli. Böylece, sağlık tesislerinin ve aracı kuruluşların teşvik başvurularını daha hızlı ve kolay bir şekilde gerçekleştirmesi sağlanabilir.

Standartlaştırılmış Kriterler: Teşvik başvurularında istenen belgeler ve süreçler, sektörün ihtiyaçlarına uygun şekilde sadeleştirilmelidir. Bu düzenlemeler, süreci hem daha şeffaf hem de daha erişilebilir hale getirecektir.

Hızlı Değerlendirme Mekanizmaları: Teşvik başvurularının değerlendirilmesi için hızlı karar mekanizmaları oluşturulmalıdır. Bunun için uzman ekiplerin ve yapay zeka destekli değerlendirme sistemlerinin kullanımı önerilir.

Ülkemizin Sağlık Turizmi Fiyatlandırma ve Tanıtım Politikası

Sağlık turizmi sektöründe fiyatlandırma ve tanıtım politikalarının geliştirilmesi önerilerimiz:

  • Sağlık turistlerine sunulan hizmetlerde asgari ve azami fiyat standartlarının oluşturulması sağlanmalıdır. Özellikle kayıt dışı uygulamalara karşı ciddi önlemler alınmalıdır.
  • Aracı kurumların komisyon oranlarının düzenlenmesi sağlanmalıdır.
  • Dijital mecralar kadar yurt dışındaki konvansiyonel tanıtım mecraları (basılı dergi, gazete, broşür, posta kutusu, billboard, dış mekan, otobüs içi vb.) da teşvik edilmelidir.
  • Uluslararası sağlık hizmetlerinin pazarlanmasına ilişkin kısıtlamalar esnetilmeli, özellikle ülkemizi öne çıkaran tanıtım faaliyetleri ise daha fazla özendirilmelidir.
  • HealthTürkiye’nin uluslararası tanıtım faaliyetlerinin odak noktası olması sağlanmalıdır.
  • Yurt içi ve yurt dışında uluslararası akademik kongrelerin düzenlenmesi sağlanmalıdır.

GOLDEN PRESTIGE Değerlendirme Rehberleri

Uluslararası Sağlık Turizmi Enstitümüz tarafından başlatılan ve Uluslararası Amerikan Akreditasyon Komisyonu (AACI) iş birliğiyle hazırlanan GOLDEN PRESTIGE isimli özel değerlendirme rehberleri, sağlık turizmi yetki belgesine sahip sağlık kurumları ile aracı kuruluşların kalite ve akreditasyon süreçlerine katkı sağlamak amacıyla tasarlanmıştır.

Bu rehberler, uluslararası standartlara uyum sağlamayı, hasta güvenliği ve memnuniyetini artırmayı, ayrıca sektördeki paydaşların rekabet gücünü yükseltmeyi hedefleyen kapsamlı kriterler içermektedir. Rehberlerin sektöre entegrasyonu ve etkinliğinin değerlendirilmesi amacıyla pilot uygulama süreci başlatılmıştır. Bu süreç, rehberlerin gerçek saha koşullarında test edilmesi ve iyileştirilmesi için önemli bir adım niteliği taşımaktadır.

Önerilerimiz:

  1. Pilot Uygulamaların Yaygınlaştırılması: GOLDEN PRESTIGE rehberlerinin pilot uygulamaları, farklı ölçeklerdeki sağlık kurumları ve aracı kuruluşlarda yaygınlaştırılmalıdır. Bu süreçte elde edilen veriler, rehberlerin ulusal ve uluslararası standartlara uygun hale getirilmesinde yol gösterici olacaktır.
  2. Rehber Kriterlerinin Geliştirilmesi: Pilot uygulamalar sonucunda elde edilen geri bildirimler doğrultusunda rehber kriterleri sürekli güncellenmeli ve sektörel ihtiyaçlara uygun hale getirilmelidir.
  3. Eğitim ve Bilgilendirme: GOLDEN PRESTIGE rehberlerinin uygulanmasını desteklemek amacıyla, sağlık kurumları ve aracı kuruluşlar için özel eğitim programları düzenlenmelidir. Bu eğitimler, rehber kriterlerinin doğru anlaşılmasını ve etkin bir şekilde uygulanmasını sağlayacaktır.
  4. Uluslararası Akreditasyon İş Birlikleri: AACI ile sürdürülen iş birliğinin kapsamı genişletilerek, rehberlerin uluslararası akreditasyon standartlarıyla entegrasyonu sağlanmalıdır. Böylece, Türkiye’deki sağlık turizmi sektörü, global ölçekte rekabet avantajı kazanacaktır.
  5. Şeffaflık ve Değerlendirme Süreçleri: Pilot uygulamalardan elde edilen değerlendirme sonuçları, sektörel paydaşlarla paylaşılmalı ve şeffaf bir puanlama sistemi oluşturulmalıdır. Bu, kalite standartlarının benimsenmesini teşvik edecektir.

GOLDEN PRESTIGE değerlendirme rehberleri, Türkiye’nin sağlık turizmi sektöründe kalite ve akreditasyon süreçlerine katkı sağlamak için önemli bir yenilik sunmaktadır. Bu rehberlerin etkin bir şekilde uygulanması, Türkiye’nin uluslararası sağlık turizmi standartlarına uyumunu güçlendirecek ve ülkemizi bu alanda lider bir konuma taşıyacaktır. Bu çerçevede, rehberlerin pilot uygulama sonuçlarının takip edilmesi ve sürekli iyileştirme sürecinin desteklenmesi büyük önem arz etmektedir.

Diğer Önerilerimiz

Sağlık turizmi sektörünün gelişimine katkıda bulunacak yenilikçi önerilerimiz şunlardır:

  • İzleme ve değerlendirme süreçlerinde sektör temsilcilerinin tüm paydaşlarını kapsayan geniş katılımlı rutin organizasyonlar düzenlenmelidir.
  • Türkiye’deki tüm sağlık çalışanlarına yönelik yabancı dil eğitimleri verilmelidir.
  • Yaşlı ve engelli turizmi gibi alanlar inovatif yaklaşımlarla desteklenmelidir.
  • Özellikli hizmetlerin (organ nakli gibi) uluslararası tanıtımı artırılmalıdır.
  • Sağlık turizmi odaklı eğitimlerin hem yüz yüze, hem de bölgesel olarak sağlık tesisleri ve aracı kuruluşlara sunulması sağlanmalıdır.

Sonuç ve Değerlendirme

Uluslararası Sağlık Turizmi ve Turistin Sağlığı Hakkında Yönetmelik ve sektörle ilgili diğer konularda sunduğumuz görüş ve öneriler, Türkiye’nin sağlık turizmi alanında uluslararası düzeyde lider bir konuma gelmesini hedefleyen kapsamlı bir yol haritası niteliğindedir. Sağlık turizmi sektörü, global ekonomide önemli bir yer edinmiş ve son yıllarda ülkemizin stratejik hedefleri arasında öncelikli bir alan olarak konumlanmıştır. Bu bağlamda, yönetmeliklerde yapılacak düzenlemeler ve teşvik politikalarındaki iyileştirmeler, sektörün büyüme potansiyelini gerçekleştirmesi için kritik bir rol oynamaktadır.

Genel Değerlendirme

  1. Yönetmeliklerin Güncellenmesi: Sağlık turizmi yönetmeliği, sektörün dinamiklerine uygun şekilde güncellenmeli ve uluslararası normlara entegre edilmelidir. Bu düzenlemeler, hasta güvenliğini ve memnuniyetini artırırken Türkiye’nin uluslararası arenada tercih edilen bir destinasyon olmasını destekleyecektir.
  2. Denetim ve Şeffaflık: Etkin denetim mekanizmalarının hayata geçirilmesi ve süreçlerin şeffaf bir şekilde yönetilmesi, sektörde güvenilirliği artıracaktır. Denetim sonuçlarının paydaşlarla paylaşılması, sektör temsilcilerinin sürekli gelişim göstermesine olanak tanıyacaktır.
  3. Eğitim ve Dil Yeterliliği: Sağlık turizmi sektöründe çalışan profesyonellerin yabancı dil becerilerinin artırılması ve mesleki eğitimlerin yaygınlaştırılması, hizmet kalitesini doğrudan etkileyecek bir unsurdur. Özellikle erişilebilir eğitim programlarının oluşturulması, sektörel gelişimi hızlandıracaktır.
  4. Sağlık Turizmi Paydaşlığı: Kamu ve özel sektör arasındaki iş birliğinin yanı sıra sektör dernekleri ile yapılan çalışmalar, sağlık turizmi sektörünün sürdürülebilir büyümesi için önemlidir. Bu bağlamda stratejik danışma kurullarının oluşturulması ve ortak projelerin teşvik edilmesi, sektörde sinerji oluşturacaktır.
  5. Teşvik Süreçlerinin Kolaylaştırılması: Teşvik süreçlerinin sadeleştirilmesi ve hızlandırılması, sektör paydaşlarının bu desteklerden etkin şekilde yararlanmasını sağlayacaktır. Dijitalleşme ve hızlı değerlendirme mekanizmaları, teşvik yönetiminde verimliliği artıracaktır.
  6. Uluslararası Tanıtım: Sağlık turizminin uluslararası arenada güçlü bir şekilde tanıtılması, Türkiye’nin bu alandaki rekabetçiliğini artıracaktır. Dijital platformların yanı sıra geleneksel tanıtım mecralarının da desteklenmesi önem taşımaktadır.

Sonuç

Sağlık turizmi, ülkemiz için yalnızca ekonomik bir fırsat değil, aynı zamanda global sağlık sistemine katkıda bulunabileceğimiz stratejik bir alan olarak değerlendirilmektedir. Bu nedenle, sektörün sürdürülebilir bir şekilde büyümesi ve uluslararası arenada rekabetçiliğini artırması için iş birliği, şeffaflık ve yenilikçi yaklaşımların bir arada hayata geçirilmesi elzemdir.

Bu raporda önerilen stratejik düzenlemeler, sektördeki mevcut zorlukların aşılmasına ve fırsatların değerlendirilmesine ışık tutacaktır. Uluslararası Sağlık Turizmi Enstitüsü olarak, ülkemizin sağlık turizmi alanında hak ettiği yere ulaşması için önerilerimizin uygulanmasını ve paydaşların etkin bir iş birliği içinde çalışmasını temenni ediyoruz. Türkiye, sağlık turizmi sektöründe dünya liderleri arasına girebilecek potansiyele sahiptir ve bu potansiyelin gerçekleştirilmesi için gereken iradeye sahiptir.

Saygılarımızla…