Pegasus Hava Yolları’nın sahibi Ali Sabancı, devlet destekleriyle 44 yeni uçak satın aldı. Son iki yılda 34 milyar lira net kâr elde eden şirket, vergi indirimleri ve yatırım teşvikleri sayesinde herhangi bir maliyet ödemeden uçak filosunu genişletti.
Evrensel Gazetesi’nin haberine göre, Pegasus’un 44 yeni uçağının tamamı devlet teşvikleriyle bedelsiz hale geldi. Bu süreçte vergi muafiyetleri ve yatırıma katkı teşvikleri devreye girdi.
Erdoğan: “Ali Bey Kaç Uçak Alacaksın?”
2023’ün sonunda Sabiha Gökçen Havalimanı’nın yeni pist açılışında, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Ali Sabancı’ya “Türk Hava Yolları 300 uçak alacak, sen kaç tane alacaksın?” diye sormuştu.
Bu konuşmadan bir yıl sonra Aralık 2024’te Pegasus, Boeing ile 200 uçaklık dev bir sipariş anlaşması imzaladı. Açıklamalara göre:
-
100 uçak kesin sipariş olarak belirlendi.
-
100 uçak ise opsiyonlu olarak değerlendiriliyor.
Pegasus’a Yatırım Teşvikleri Nasıl Sağlandı?
2009 yılında Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe giren yatırım teşvik programı, bu uçak alımlarında devreye sokuldu.
Buna göre:
-
100 uçağın 84’ü için yüzde 50 teşvik, 16’sı için yüzde 15 teşvik sağlandı.
-
Toplamda 4.44 milyar dolar teşvik alındı ve bu sayede 44 uçak “bedelsiz” hale geldi.
Hesaplama Şu Şekilde:
Her biri 100 milyon dolar değerinde 100 uçak satın alındı. Toplam yatırım 10 milyar dolar.
-
16 uçak için yüzde 15 yatırıma katkı:
-
1.6 milyar dolar x %15 = 240 milyon dolar teşvik.
-
-
84 uçak için yüzde 50 yatırıma katkı:
-
8.4 milyar dolar x %50 = 4.2 milyar dolar teşvik.
-
-
Toplam minimum teşvik tutarı: 4.44 milyar dolar.
Bu teşvikler sayesinde Ali Sabancı’nın Pegasus’u, devletten aldığı destekle 44 uçağı sıfır maliyetle filosuna kattı.