Sağlık Personeli;

GEÇİCİ GÖREVLENDİRMEDE AMAÇ:

-Kamu yararının gerçekleştirilmesi

-Kamu hizmetlerinin etkin, hızlı ve verimli bir şekilde devam etmesi

-Ani ve geçici nitelikte ortaya çıkan personel ihtiyaçlarının giderilmesi

GEÇİCİ GÖREVLENDİRMENİN AKSİ ŞEKİLDE:

-Sürekli personel ihtiyacının karşılanması

-Kişiyi çalıştığı yerden uzaklaştırmak

-Kişiyi cezalandırmak

-Kişinin hizmetine ihtiyaç duyulduğunun açıkça ortaya konulmadığı

-Süre sınırı konulmaksızın ya da kanundaki sınırın üstünde sürelerle görevlendirme

YAPILMASI HUKUKA AYKIRI OLACAKTIR !

GEÇİCİ GÖREVLENDİRMEDE YETKİLİ MAKAM

 Uygulamada hatalı bir şekilde, müdürlük makamı onayı ile görevlendirmeler yapılmakta

Ancak;

ANAYASA Madde 104/17 gereğince; «Kanunda açıkça düzenlenen konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarılamaz. Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanunlarda farklı hükümler bulunması halinde, kanun hükümleri uygulanır.»

Her ne kadar 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'nin 371. maddesi ile il sağlık müdürlerine il içinde atama ve görevlendirme yetkisi verilmiş ise de; 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu madde 8 düzenlemesi gereğince, ilde görev yapan personelin il içi atama ve görevlendirme yetkisi il valisindedir.

Anayasa açık hükmü gereğince, valilik makamı onayı yerine il sağlık müdürlüğü onayı ile yapılan görevlendirmeler hukuka aykırıdır

GEÇİCİ GÖREVLENDİRMEDE USUL VE SÜRE

SAĞLIK BAKANLIĞI ATAMA VE YER DEĞİŞTİRME YÖNETMELİĞİ

Geçici görevlendirme

MADDE 11 –(Değişik:RG-4/4/2015-29316)

(1) Bakanlık önceden duyurmak suretiyle talepte bulunan personeli geçici olarak görevlendirebileceği gibi ihtiyaç hâlinde re’sen de görevlendirebilir. Re’sen yapılan geçici görevlendirme süresi bir mali yılda iki ayı geçemez.

Yönetmelik gereğince; iki şekilde görevlendirme mümkün:

-Talep üzerine geçici görevlendirmelerde bir süre sınırı ön görülmemiş

-Re’sen görevlendirmelerde ise, bir mali yıl içinde 2 aylık sınır getirilmiştir

Karar 1

Danıştay 16. D., E. 2015/10595 K. 2015/734 T. 17.3.2015

Öte yandan, idare mahkemesi kararında da vurgulandığı üzere geçici nitelikteki bir hizmeti ya da değişen ve gelişen sosyal, ekonomik ve kültürel koşulların sonucu olarak ortaya çıkan, henüz örgütsel altyapısı oluşturulmamış ve bir kadro ile ilgilendirilmemiş olan "yeni bir kamu hizmetini" yürütmek amacı ile durumu uygun olan kamu görevlilerinin, "kadroları ile hukuki bağlarını sürdürmek ve belli bir süre ile sınırlı olmak üzere" atamaya yetkili amir tarafından geçici olarak görevlendirilmeleri mümkündür. Ancak bu görevlendirmenin, kamu hizmetlerinin gerektirdiği hallerde, bu kamu hizmeti amacını teminen tesis edilmesi ve ilgili memurun geçici görevlendirilmesini gerektiren koşulların ortadan kalkması ile asıl görev yerine iade edilmesi gerekmektedir. Öte yandan, sürekliliği olan bir hizmetin görülmesi naklen atamayı gerektirdiğinden, geçici görevlendirme yoluna başvurulması olanaklı bulunmamaktır. İdarenin süreklilik gösteren hizmetlerinin yerine getirilmesinde ihtiyaç duyduğu belli nitelik ve sayıdaki kamu görevlisi ihtiyacını ise, ilgili mevzuatındaki koşullar doğrultusunda, memur hukukunda asıl olan naklen atama yolu ile giderebileceğinde duraksama bulunmadığından, davacının geçici olarak görevlendirilmesini zorunlu kılan şartlar ortaya konulmaksızın, süreklilik gösteren bir hizmetin yürütülmesi amacıyla ve süre belirtilmeksizin naklen atama sonucunu doğuracak şekilde yapılan görevlendirilmede, geçici görevlendirme müessesesinin amacına ve koşullarına uygunluk bulunmamaktadır"

Karar 2

İzmir Bölge İdare Mahkemesi 1. İdari Dava Dairesi E. 2017/719 K. 2017/706

"Geçici süreli görevlendirmenin süresinin belirtilmemesi geçici görevlendirme müessesinin amacına aykırıdır. Bununla birlikte geçici görevlendirmenin yargısal içtihatlarla belirlenmiş olan ilkeleri ve sürekli personel ihtiyacının geçici görevlendirme yoluyla giderilmesinin mümkün olmaması karşısında idarece tesis edilen bu işlemin hukuka aykırı olduğu açıktır."

Karar 3

Erzurum Bölge İdare Mahkemesi 1. İdari Dava Dairesi YD İtiraz No: 2023/936

Bu durumda, re'sen yapılacak geçici görevlendirmelerde, sağlık personelinin bir mali yıl içinde en fazla 2 ay süre ile geçici olarak görevlendirilebileceğine ilişkin düzenleme dikkate alındığında ve sürekli personel ihtiyacının geçici görevlendirme yoluyla giderilmesinin mümkün olmaması karsısında, görevlendirme işleminin mahiyeti gereği 2 aydan fazla geçici görevlendirme müessesinin amacına aykırı olarak tesis edilen geçici görevlendirme işleminde ve bu işleme karsı yapılan itirazın reddine dair dava konusu ….işleminde hukuka uyarlık bulunmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır.

KDK: Sağlıkta Görev Yapan İşçilere Tayin Hakkı İçin Çalışma Yapılsın KDK: Sağlıkta Görev Yapan İşçilere Tayin Hakkı İçin Çalışma Yapılsın

Öte yandan, geçici görevlendirme işleminin il içinde yapıldığı görülmekte ise de, sağlık personelinin bir mali yıl içinde en fazla 2 ay süre ile geçici olarak görevlendirilebileceğine ilişkin düzenleme dikkate alındığında, ileride verilecek bir iptal kararının dava açılması ile ortaya konulan beklentiyi karşılamayacağı anlaşıldığından, hukuka aykırılığı açık olan dava konusu işlemin uygulanması halinde davacı açısından telafisi güç veya imkansız zararlar doğabileceği de açıktır

Karar 4

Konya 2. İdare Mahkemesi, 2022/728 E., 04.08.2022 Tarihli

Y. D. Kararı

4924 Sayı'lı Kanun'a tabi personelle ilgili olarak getirilen düzenleme gereği, personelin pozisyonunun tahsis edildiği yer dışında geçici olarak görevlendirilmelerinin ancak mevzuatta tahdidi olarak sayılan haller kapsamında mümkün olduğundan, çalışma barışının tesisi gerekçesiyle davacının görevli bulunduğu ... Devlet Hastanesi dışında bir hastanede geçici olarak görevlendirilmesinde mevzuata uyarlık görülmemiştir.

Karar 5

Giresun İdare Mahkemesi, 2022/791 E., 02.12.2022 Tarih'li Y. D. Kararı

" Mevzuatın ve olayın birlikte değerlendirilmesinden; 4924 Sayı'lı Kanun'un kapsamında bulunan sağlık personelinin sözleşmeli pozisyonlarının bulunduğu sağlık kuruluşunda görev yapmalarının asli kural olduğu, ancak bu kurala yine anılan Kanun'un 3. Maddesi'nin 4. Fıkrası'nda yer verilen ve tadadi olarak sayılmış bulunan durumlarda sözleşmeli sağlık personelinin geçici olarak görevlendirilebileceklerinin belirtilerek istisna getirilmiş olduğu, bu istisnai hallerin ise, "deprem, yangın, su baskını, yer kayması, çığ ve benzeri afetler, sıkıyönetim, olağanüstü hal, seferberlik ve savaş hali ile yılda bir ayı geçmeyen hizmet içi eğitim çalışmaları ve diyaliz eğitimi nedeniyle geçici görevlendirme" halleri olduğu, uyuşmazlıkta olduğu gibi "hizmetine ihtiyaç duyulması" halinde 4924 Sayı'lı Kanun'a tabi sözleşmeli sağlık personelinin geçici olarak görevlendirilebilineceğine ilişkin bir düzenlemeye 4924 Sayı'lı Kanun'da YER VERİLMEMİŞ OLDUĞU göz önünde bulundurulduğunda, ... İlçesi'nde görev yapan davacının istisnai düzenlemelerde yer verilmeyen bir hususa ilişkin olarak sözleşmeli pozisyonun bulunduğu kurum dışındaki bir kuruma geçici olarak görevlendirilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı anlaşılmaktadır."

SES'den alınmıştır

Editör: Sercan Yılmaz